Del 2: Jobbet som rejseleder

Introduktion:

Dette indlæg vil koncentrere sig mere omkring når man har fået jobbet og skal til at afsted som rejseleder. Der vil være lidt omkring tankerne inden afrejse, hvordan det er når man er kommet afsted og så selvfølgelig det her med familien derhjemme osv. Enjoy!

Forventninger:

Før afrejse:

Før man tager afsted ud på sin destination, så er der en masse ting man skal huske på og tænke over. Man skal selvfølgelig tænke over hvad man skal pakke osv. – Jeg vil sige at det kommer helt an på destinationen man skal til. Hvis man fx skal til Egypten, Tunesien og andre muslimske lande, så skal man være opmærksom på at man ofte ikke kan få mærker vi kender hjemmefra lille Danmark. Derfor kan det være en god plan at pakke ting man kommer til at savne med i kufferten. Jeg kan personligt sige at jeg har mit eget lille lager af lakrids med til mine destinationer. Jeg bruger også en special hårvoks, som jeg også altid medbringer, da den ofte ikke kan købes i udlandet. Jeg har også min egen pude med i kufferten samt min Service & co. t-shirt, hvor mine kollegaer og andre medstuderende samt instruktører har skrevet i.

Ikke nok med man skal huske at pakke, så skal man også sige farvel til familie og venner! For at være helt ærlig, så må man også indse at man vil ”miste” nogle venner. Det er utrolig svært til tider at få snakke med alle sine venner hjemme i Danmark og dette burde man gøre klart for sine venner og familie. Man har ikke tid til at snakke med dem hele tiden, da der i hvert fald i begyndelsen af en ny destination er en masse ting at sætte sig ind i! – Men man kan måske lave flere statusopdateringer på facebook osv så de kan følge med i hvad der sker. Man kan også lave en facebook gruppe til sine venner, hvori man skriver mere omkring hvordan man har det! Der er rigtig mange muligheder for at få kontakt med dem derhjemme.

Man vil også komme til at glippe familiefester, fødselsdage osv. Men vær ikke ked af det. Man får nogle helt andre, monster fede, udfordringer og oplevelser med sine kolleager ude i den store verden!

 

Den første tid:

Den første tid på en destination er oftest den hårdeste og sværeste at komme igennem. Man kommer til et nyt sted og skal lære det hele fra bunden. Udflugter, information, at finde rundt, hotellerne, samarbejdspartnere, restauranter og seværdighederne. Det er mange ting at skulle igennem, men tag det som en udfordring. Du bliver vildt glad for det når du kan det hele, så bliver gæsterne virkelig glade for det!

Hvis man kommer til en destination sammen med sin destinationschef og før gæsterne ankommer, har man ofte 2 ugers opstart hvor man skal ud og se alle udflugter, hoteller, samarbejdspartnere osv. Sådan man har en god ide om tingene til når gæsterne ankommer på destinationen. Sammen med det skal man også klare alle mere administrative ting, såsom at lave velkomstmateriale, informationsmapper osv. Inden gæsterne ankommer.

Hvis man kommer senere når sæsonen er i gang, så er det oftest sådan at man er med den første uge som opstart, uden uniform, hvor man skal se hoteller og udflugter. Det kan være der er nogle udflugter man ikke ser den første uge, så ser man dem ugen efter eller mere (Uden uniform) og så kører man dem oftest ugen efter sådan det er i frisk erindring.

Når man først kommer i gang, så lærer man hurtigt hvilke ting der er vigtige at vide, da gæsterne vil spørge efter dem. Når de facts sidder på rygraden, så kan man lære en masse ekstra information som kan være lidt showoff at vise over for gæsterne.
Hvis man har en lokalguide med på sine udflugter, måske bare i starten, så brug dem alt hvad du kan! De kan hjælpe og fortælle en masse, der gør udflugten til DIN udflugt!

I den første tid vil der også være lidt flere sociale arrangementer fra samarbejdspartnere, som gerne vil lære guiderne at kende samt at DC (Destinationschefen) vil lave nogle forskellige ting for at ryste teamet af guider sammen.

Den midterste tid (Meste af sæsonen):

Når man kommer godt ind i tingene, så vil det hele blive nemmere, selvom det altid er en rigtig dejlig ting at være opsøgende med nye informationer så man hele tiden kan udbygge sine udflugter. Denne periode er hvor man føler man har overskud. Udflugterne sidder hvor de skal, informationerne er på plads osv., her føler man at man har styr på det og er klar til at udforske destinationen på sine egne vilkår. Nogle vil måske begynde at dyrke mere fitness andre tager måske dykkercertifikat (Hvis destinationer tillader). Man lærer også en masse nye mennesker at kende da ma nu er kommet til et tidspunkt hvor man har tid til at snakke med dem J

En normal uge:

Jeg vil gerne prøve at give et indblik i hvordan en normal uge kan se ud for en rejseleder midt i en sæson. Husk på at vi snakker ét fly om ugen (ca. 180 gæster). – Gæsterne ankommer mandag morgen.

Dag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
Guide Transfer + velkomstmøde Bytur Hotelservice Udflugt Hotelservice Fridag Hotelservice + transferfix

 

Denne uge kunne godt være en uge man kommer ud for som rejseleder, hos et rejseselskab som Bravo Tours. Som du nok kan se, er der lidt af hvert i dette skema, hvilket er noget flere rejseselskaber sætter meget pris på da man skal kunne det hele.
I dette eksempel kan man se der bliver kørt et par udflugter, noget hotelservice (Hvor man er ude på hotellet og snakker med gæsterne). Sammen med dette er der også transferfix, hvor man klargør til de nye gæster ankommer, det kan fx være at man laver velkomstmateriale osv. til de nye gæster.
Udover det er der selvfølgelig også et velkomstmøde på et hotel samt transferen hvor man kører gæsterne til lufthavnen og selvfølgelig de nye til hotellet igen.

På sin fridag vælger folk mange forskellige ting. Jeg personligt, nyder virkelig at koble helt af og være mig selv. Jeg bruger ofte mine fridage på at slappe af hjemme i lejligheden, chille med lidt serier osv. Andre er meget mere aktive og er sammen med folk hele dagen. Andre igen plejer tømmermændene og får taget noget sol.
Dog kan jeg sige at en afslapningsdag ved poolen heller ikke er helt skidt da J

Når man kommer hen på sensommeren eller midt i januar måned, så begynder de forskellige selskaber også at sende ønskeskemaer ud for næste sæson. Her skal man så vælge hvad man ønsker at lave til vinter. Her er flere valgmuligheder for hvad der er af muligheder både iform af destinationer men også stillinger der er mulige at søge.
Der er jo selvfølgelig almindelig rejseleder, administration (Mere kontorarbejde og ansvar), supervisor, rundrejseleder eller destinationschef.
Hos flere andre selskaber kan man også søge mere specifikke guidejobs som hotelguide, udflugtsguide, serviceguide eller fx callcenter.

Men for de fleste selskaber gælder det at man søger 3 ønskede jobs. Alle 3 ønsker kan selvfølgelig ligge på samme destination. Efterfølgende skal man så skrive lidt om hvorfor man søger lige netop det man har valgt osv.
Så går der en uge eller to inden man får svar på sin ansøgning og hvad man skal for vinteren.

Afslutning/Nedlukning:

Når man har fået svar på sin ansøgning for kommende sæson, så begynder nedlunkningen så småt også på destinationerne. Dette gør man fordi nogle rejseleder skal afsted rimelig tidligt efter de har fået destinationer pga. destinationerne for næste sæson, måske starter tidligt, eller andre ønsker at have lidt tid hjemme inden næste destination.

I denne periode har mange rejseledere det sådan at de er kede af snart at skulle forlade deres destination og trygheden med at have styr på tingene. Men man har også en følelse af man bare gerne vil afsted og opleve de nye udfordringer og fede oplevelser der venter på den nye destination.

I afslutningen af sæsonen sørger man selvfølgelig for gæsterne som altid. Dog bruger man også lidt tid på at forberede sig mentalt til at skulle afsted sammen med forskellige ting på kontoret skal klares inden man er færdig. Det kan være at skrive en rapport over sæsonen som kommende guider og chefer kan kigge igennem. Man skal selvfølgelig også have sagt farvel til alle sine samarbejdspartnere og kolleger når man når så langt.
I løbet af en sæson kan man godt blive utroligt gode venner med sine kollegaer, de bliver nærmest som en familie for en. Det er dem man går til med problemer og fede ting! De kommer til at høre på alt, hvilket også gør at man får opbygget et specielt bånd, især med de kollegaer man bor sammen med.
Når man siger farvel, er det ikke et farvel, men et på gensyn. Måske man kommer til at arbejde sammen senere på en anden destination, ellers er man hjemme på samme tid osv. Det skal nok lykkedes at ses igen, ellers findes skype, viber og facebook heldigvis.

Nå man så skal til at afsted fra destinationen får man ofte en kort ferie hjemme i Danmark før man begiver sig ud på nye udfordringer. Denne ferie er normalt vis på en/to uger inden afrejse til ny destination. I den ferie sørger man for at få slappet af, eller det er i hvert fald meningen. Det kommer dog aldrig til at gå sådan da man skal besøge en masse venner og selvfølgelig sin familie. Så er den uge eller to altså hurtigt væk. – Så udnyt tiden så godt som muligt.

Hvis du sidder med nogle spørgsmål eller kommentarer, så smid dem endelig herunder – Eller skriv mig en mail (Via “kontakt os”) eller et tweet på twitter.

This slideshow requires JavaScript.

Skriv et svar